Czy przytrafiło Ci się, spędzając ostatnie dni wakacji w luksusowym ośrodku lub hotelu, że chciałbyś przedłużyć swój pobyt i pozostać tam na zawsze? Jeśli tak, to nie jesteś osamotniony w tych emocjach.
Dla tych, którzy tęsknią za wakacyjnym stylem życia mamy dobrą wiadomość: od niedawna istnieje możliwość zakupienia na własność luksusowego apartamentu wakacyjnego w światowej klasy kurortach, zamieszkiwanie w nim i korzystanie z udogodnień, a kiedy musisz wrócić do pracy – wynajęcie go gościom hotelowym.
Hotele typu condo to zazwyczaj luksusowe hotele cztero- lub pięciogwiazdkowe w najbardziej prestiżowych kurortach albo wysokiej klasy aparthotele w największych polskich miastach. Ze wyglądu na sposób zarządzania i jakość świadczonych usług nie różnią się niczym od typowych hoteli wakacyjnych o wysokiej jakości usług. Jest tylko jedna formalna różnica – poszczególne apartamenty w condohotelu należą do różnych właścicieli.
Ceny apartamentów w takich condohotelach wahają się od 150.000 zł za mikroapartament do nawet 1 miliona zł za luksusowy apartament z widokiem na morze lub góry na najwyższym piętrze pięciogwiazdkowego hotelu.
Kiedy właściciele luksusowych apartamentów hotelowych nie korzystają ze swojej własności, mogą zdecydować się na przeznaczenie swoich jednostek hotelowych pod wynajem krótkoterminowy.
Profesjonalna firma zarządzająca (operator) zajmuje się wynajmowaniem i utrzymaniem apartamentu oraz części wspólnych, obsługując jednocześnie restaurację, SPA oraz świadcząc typowe usługi dla gości hotelowych.
Na świecie operatorzy condohoteli dzielą się zazwyczaj swoimi przychodami z właścicielami apartamentów w stosunku 50% do 50%. Jednak w Polsce klienci są bardziej świadomi i dla nich wypracowano model stałego zysku z inwestycji na poziomie od 6% do 8% w zależności od lokalizacji, charakteru obiektu i klasy hotelu.
Nie bez znaczenia jest tu marka i doświadczenie operatora condohotelu, szczególnie w przypadku wiodących sieci prestiżowych hoteli. Zarządzając swoimi obiektami korzystają ze skutecznych kampanii reklamowych, rozbudowanych systemów rezerwacji oraz wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu. Efektem tego są wyższe ceny wynajmu oraz lepsze obłożenie jednostek hotelowych.
Firma zarządzająca (operator) najczęściej płaci za wszystkie wydatki operacyjne, a właściciele condo płacą za podatki od nieruchomości, ubezpieczenie oraz ewentualnie opłatę za użytkowanie wieczyste.
Kupujący condohotele i aparthotele w miejscowościach wypoczynkowych dzielą się zazwyczaj na miłośników wakacyjnego stylu życia oraz inwestorów.
Miłośnicy stylu życia mają tendencję do kupowania apartamentów w swoich ulubionych kurortach i używają swoich apartamentów zazwyczaj pięć – sześć razy do roku. Lubią luksusowe zakwaterowanie, udogodnienia i usługi świadczone w prestiżowych hotelach, ale nie chcą zajmować się problemami związanymi z posiadaniem drugiego domu. Chcą, aby ich nieruchomość była zarządzana przez kogoś innego. A kiedy będą chcieli przyjechać na wakacje, by apartament był gotowy do zamieszkania.
Inwestorzy z kolei są mniej zainteresowani odpoczynkiem w swoich apartamentach i bardziej skupiają się na zysku z inwestycji, podkreślając przepływy pieniężne i wzrost wartości nieruchomości w czasie.
Dla inwestorów kwestia dobrego zarządzania operacyjnego hotelem jest jeszcze bardziej istotna niż dla miłośników wakacyjnego stylu życia. Nie chcą się angażować w bieżące zarządzanie ośrodkiem i szukać możliwości inwestycyjnych. Dlatego tak ważne jest dla nich doświadczenie i potencjał operatora.
Condohotele to atrakcyjne produkty inwestycyjne dla bogatych Polaków. Coraz częściej nabywcami apartamentów w polskich condohotelach są Niemcy, Francuzi, Anglicy czy Rosjanie. Inwestorzy szukają dużych hoteli typu condo najczęściej w najbardziej znanych polskich kurortach takich jak: Zakopane, Szklarska Poręba, Karpacz, Kołobrzeg czy Świnoujście. A w przypadku aparthoteli powodzeniem cieszą się takie aglomeracje jak: Trójmiasto, Warszawa, Kraków i Wrocław.
Napisane na podstawie artykułu Paula Bensona